Orkiszanka – na ratunek jesiennej chandrze

Piękna, złota polska jesień chyba na dobre odeszła tego roku. Deszcz, wiatr, – szaro i ponuro. Taka pogoda zawsze wprawia mnie w przygnębienie i osłabienie. Dla tych, którzy tak jak ja nie przepadają się za tym, co teraz widzą za oknem, propozycja śniadania, które da nam mega zastrzyk energii. Po nim z entuzjazmem i siłą będziemy mogli zmagać się z obowiązkami całego dnia. Sięgnijmy więc po ORKISZANKĘ.

To właśnie o niej mowa. Propozycja dla osób, które chcą nieco urozmaicić swoje poranne menu i odpocząć od tradycyjnej owsianki. Danie podobne a jednak inne, inny niepowtarzalny smak i dodatkowe wartości odżywcze dla naszego organizmu. Zboże orkiszowe, przez jakiś czas zapomniane, na szczęście wraca do kuchni i to pod wieloma postaciami (chleby, płatki, kaszki, a nawet kawa!)

platki-orkiszowe-300g-184x300

 

Podobnie jak przy zwykłej owsiance, wariacji na orkiszankę jest tyle ile nam fantazja podpowie. Dodawać możemy wszystko: najróżniejsze owoce, bakalie, kakao, masło orzechowe, czekoladę. Wszystko, na co mamy ochotę i co mamy pod ręką.

U mnie dziś:

• 1 szk. mleka (zwykłe, roślinne, jakie preferujemy i lubimy)
• 5 łyżek płatków orkiszowych
• 1 kiwi
• morele suszone
• Bakalie (migdały, nerkowce )
• 1 łyżeczka masła orzechowego

Zagotowujemy mleko, dodajemy płatki. Gotujemy na wolnym ogniu aż płatki wchłoną płyn. Wykładamy na talerz, dodajemy to, co lubimy najbardziej i bomba zdrowotna gotowa. Pychota.

Najważniejsze, że niebiańsko smakuje – no na pewno mi:) Ale to nie wszystko. Warto pamiętać o szczególnych zaletach płatków okriszowych, z których błyskawicznie powstaje orkiszanka. Płatki orkiszowe posiadają wiele cennych składników, jak węglowodany, składniki mineralne i tłuszcze. Oprócz tego są bogatym źródłem białka, błonnika, żelaza, wapnia, a także witamin z grupy B i PP. Korzystnie wpływają na włosy i paznokcie, szczególnie dzięki zawartych w nich witaminom z grupy B. Regularne jadanie tych płatków wzmacnia funkcjonowanie narządów w organizmie człowieka. Ponadto zalecane są osobom po zawale serca i chorującym na cukrzycę. Płatki orkiszowe obniżają też cholesterol we krwi.

Oprócz orkiszanki można jeść także na surowo – z jogurtem, mlekiem i owocami. Są też jednym ze składników museli. Wykorzystuje się je także jako składnik maseczek na twarz. A ich wartość energetyczna to 330 kalorii w 100g. Jak widać są niezwykle wartościowe i pyszne. Musicie spróbować! Koniecznie 🙂 SMACZNEGO.

P.s. a następnym razem nie orkiszanka ale może ciasteczka orkiszowe? MNIAM 😀

platki-orkiszowe-zurawina

Współautor: Marta Wu

Podziel się...Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*