Dieta przy niedoczynności tarczycy – czego unikać?

No to hop, w Nowy Rok. Też tak macie, że ten czas przynosi Wam milion postanowień? Jednym z nich, często jest walka o lepszą ja – tudzież lepszego siebie. Zatem zmiany w żywieniu wraz z Nowym Rokiem to standard. Ale nie każdemu tak łatwo idzie zrzucanie kilogramów. Dieta przy niedoczynności tarczycy jest trudna – a przynajmniej trudniejsza, niż dla kogoś, kto jest zupełnie zdrowy. Ale wcale nie oznacza to, że przy niedoczynności tarczycy nie można schudnąć, bo można! Dzisiaj podpowiadamy, co zrobić, by jednak zgubić kilka kilogramów nawet mając problemy z tarczycą.

Czym jest niedoczynność tarczycy?

Niedoczynność tarczycy nie jest łatwa do zdiagnozowania. A to dlatego, że może powodować różne objawy. Dlatego bez pakietu specjalistycznych badań, trudno jest postawić właściwą diagnozę, i również przyczyny tej choroby mogą być bardzo różne.

Jeśli szybko się męczysz, odczuwasz duszności po wysiłku, twój oddech jest płytki, i wciąż chce się tobie spać, a dodatkowo jest ci zimno nawet wtedy, gdy za oknem panuje przyjazna aura – to już pierwsze oznaki, które należy sprawdzić.

Do tego dorzucamy jeszcze problemy z przemianą materii, bóle stawów,  i nagły przyrost wagi, choć wcale nie masz jakiegoś wzmożonego apetytu. Oj, tak naprawdę, tych objawów jest dużo więcej. Począwszy od bólów mięśni i stawów, po wypadanie włosów, czy nawet problemy z utrzymaniem ciąży, dlatego właśnie, trudno zdiagnozować problemy z tarczycą samodzielnie. Kiedy już jednak lekarz jest pewien co tobie dolega – warto wprowadzić nieco zmian w swojej diecie.

Dieta przy niedoczynności tarczycy

Czy powinna być jakaś szczególna? A i owszem. Zwłaszcza, jeśli ostatnio przybrałaś parę kilo – przy tej chorobie trudniej będzie je zrzucić. Natomiast jeśli będziesz się odżywiać odpowiednio, to przy niewielkim wysiłku, wrócisz do poprzedniej wagi. Na co zatem stawiamy w tej diecie?

  • białka! Oczywiście nie powinno się też z nimi przesadzać, ale lekarze twierdzą, że idealna dieta przy niedoczynności tarczycy, składa się z trzydziestu procentach właśnie z białek – ich źródło znasz doskonale. Wprawdzie najlepsze białko to to, pochodzenia zwierzęcego, ale nawet jeśli preferujesz dietę wegetariańską czy też wegańską, odnajdziesz dobre białko w migdałach, orzechach, czy chia – wystarczy trochę pokombinować.
  • nie unikaj tłuszczy – tak to już jest z nami, że kiedy uznajemy iż warto przejść na zdrową dietę, mamy ochotę prawie zupełnie wykluczyć z niej tłuszcze. Nie wolno! To bardzo ważny składnik naszej diety, nie tylko przy zaburzeniach tarczycy. Ale trzeba wybierać wyłącznie dobre tłuszcze. Nie żałuj sobie więc awokado , oleju kokosowego, czy orzechów. Oliwa z oliwy również jest dobrym źródłem tłuszczu.
  • zadbaj o odpowiednią ilość witaminy A – bo jeśli masz problem z tarczycą tego rodzaju, to możesz być prawie pewna, że i pojawi się niedobór tej witaminy. Także wcinaj sporo marchewki, szpinaku, dyni, papryki i innych warzyw, bogatych w tą witaminę. Najlepiej na surowo, lub tylko lekko podgotowane. Do witaminy A, dorzuć też witaminę C. Tą znajdziesz szczególnie w natce pietruszki, cytrusach, czy brokułach. Do listy witamin dorzucamy jeszcze witaminę E.
  • nie szalej z węglowodanami! Większości z nas wydaje się, że węglowodany to głownie chleb – a to nieprawda. Bo przecież jest też w owocach, i warzywach, które są bogate w skrobię. Lepiej ich unikać,lub spożywać minimalne ilości. Unikaj też glutenu.

Jak widzisz, dieta przy niedoczynności tarczycy wcale nie jest zbytnio skomplikowana. Nie wymaga też od nas wielkich poświęceń. Wystarczy tylko wybierać odpowiednie produkty, i można jeść praktycznie normalnie.

Podziel się...Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*