Jak wspomagać odporność – naturalne sposoby.

Nareszcie trochę mrozu. Czekam na niego z utęsknieniem. Moja babcia zawsze mówiła, że mróz sprawia że wszystko jest zdrowsze. Ludzie są zdrowsi, bo niskie temperatury wymrożą wszelkie „dziadostwo” latające w powietrzu, powodujące choroby. A do tego pomagano sobie w inny sposób. I o tym dziś słów kilka. Jak wspomagać odporność – naturalne sposoby.

W dobie lekomaniactwa – tabletka na wszystko – ludzie coraz częściej skłaniają się ku naturalnym sposobom leczenia czy wspomagania organizmu. Jak wspomagać odporność?

Warto sobie przypomnieć jakie naturalne produkty wspomogą nas podczas choroby.

  • Witamina C

Najlepsza jest naturalna, a nie ta w tabletkach czy syropkach. Idealnie jest pobierać ją z surowych warzyw i owoców. I choć cytryna ma jej w sobie sporo to jednak są owoce i warzywa, które mają w sobie o wiele wiecej witaminy C. Są to: papryka, pomarańcze, papaya, jarmuż/brukselka/brokuł gotowany, czarna porzeczka, kiwi, truskawki, mango, mandarynka, grapefruit, pomidor.

Warto zaopatrzyć się w „swojskie” soki z niektórych wymienionych owoców i warzyw. A potem zimą popijać je przy każdej okazji.

  • Miód czy propolis

To naturalna bomba witaminowa – ppdpbnie jak propolis. Warto używać go zamiast cukru. Uważać trzeba na podróbki. Poszukajcie miodu prawdziwego, ze sprawdzonego źródła. I dodawajcie sobie do herbatki. Pamiętajcie tylko, żeby nie dodawać go do bardzo gorących napojów, które zabijają jego właściwości.

  • Czosnek

Czosnek to naturalny antybiotyk. Bardzo silny i skuteczny w walce z chorobami. Jeśli zastosujemy go odpowiednio wcześnie to jest ogromn szansa, że choroba się nie rozwinie. UwAżajcie na zbyt duże ilości – może boleć żołądek. Jeszcze bardziej ciężko strawny i palący jest ciepły czosnek. Natomiast pieczony jest pyszny i słodkawy. Ale najlepiej jeść surowy jako dodatek do naturalnych syropów, kanapek itd.

  • Cebula

Powszechnie znane warzywo i chyba nie doceniane wystarczająco. A od lat stosuje się syrop z cebuli na kaszel, przeziebienie. Cebula zwiera witamine C czy A albo B. Oraz wiele innych składników mineralnych. Ma też właściwości bakteriobójcze. Jest niezwykle zdrowa choć na surowo ciężkostrawna. Najlepiej dodawać ją do ulubionych potraw. Albo po prostu pić syrop, który jest dodatkowo pyszny.

  • Kiszonki

To kolejna bomba pełna witamin (szcZególnie B) oraz składników mineralnych. Regulują też metabilizm. Działają zbawiennie na skórę czy włosy. Warto o tym pamiętać planując weki. Róbcie wiecej kiszonych ogórków. Warto samemu kisić kapustę. A jeśli kupujecie kiszonki w sklepie to uważajcie na nazwy. Kwaszona kapusta to nie to samo co kiszona. Podobnie jest z ogórkami.

  • Czystek

Ostatnio bardzo popularny w postaci herbatek ekspresowych. Mówi się, że przeżywa swoją drugą młodość, ponieważ kiedyś był bardzo znany. Szeroko znany ze swych właściwości wpływających na poprawę odporności. Czystek jest naturalnym antybiotykiem oraz antyperspirantem. Podobno chroni również przed nowotworami, zapobiega starzeniu i oczyszcza organizm. Jeśli chodzi o stosowanie to zdania są podzielone. I uważa się, że nie powinno się przesadzać z ilością. Ale warto sięgnąć po napary z czystka.

  • Lipa

Lipa jest mi znanasie od dzieciństwa. W prawie każdym domu zbierano kwiaty lipy i suszono je, a potem przechowywano np na strychu. Tak robi i robiła moja babcia. To idealna roślina na przeziebienie. Szczególnie stosowana jest na ból gardła i  katar. W sklepach można już spotkać herbatkę lipową ale szukajcie takich eko.

  • Syropy – idealne np na kaszel:

z cebuli: pokrojoną cebulę wrzucić do słoika, (można dodać pokrojony czosnek) zasypać cukrem lub polać miodem; odstawić w ciepłe miejsce i zaczekać aż puści sok. Odpowiedni nawet dla mniejszych dzieci (oczywiście wtedy bez miodu i odrobina czosnku lub wcale).

Z buraka: surowego byraka pokroić w plastry, zasypać cukrem; lub w spprej wielkości buraku wydrążyć dołek, nasypać cukru, pić sok.

  • Spacery

Są lekarze, którzy mówią że dzieci powinny być cały czas na dworzu. Chyba że mocno wieje albo pada albo jest poniżej 10st C. I oczywiście ważny jest strój odpowiedni do pogody. Wiadomo, że gorsze jest przegrzewanie ciała, ubieranie sie za ciepło. A świeże powietrze wpływa zbawiennie choćby na katar czy duszący kaszel. A mróz to samo zdrowie. 😊

  • Witamina D

To witamina, którą warto suplemtować szczególnie jesienią i zimą. Jest nazywana witaminą młodości. A kto nie chciałby być wiecznie młody. 😀

Jak widzicie wszytskie te naturalne produkty wspomagające naszą odporność są nam znane. Warto o nich pamiętać szczególnie w okresie jesienno-zimowym. Ale cały rok dbajmy o siebie i naszych bliskich. Choćby dlatego, żeby potem cieszyć się w pełni życiem a nie chorować.

A Wy jak dbacie o odporność? Który z tych naturalnych leków lubicie najbardziej?

Podziel się...Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*